zaterdag 2 augustus 2014

Voldaan gevoel

Vandaag zijn we voorlopig voor de laatste keer naar Foroyaa geweest.
Naar ons idee zit de taak voor deze keer erop, we hebben de hoofdredacteur kunnen overtuigen dat als hij een krant van goede kwaliteit wil, toch moet investeren in een goede drukpers.
Ik wilde het zo graag, de oude pers helpen zodat hij weer even zijn best kon doen voor deze geweldige mensen van Foroyaa maar het kon gewoon niet meer!
Gelukkig wonnen we hun overtuiging!
Nadat we een en ander hadden uitgelegd, en een onderhoud schemaatje hebben gemaakt,
om langer plezier te hebben van zijn investering overhandigde we de spullen.
Spullen die ik eigenlijk had meegenomen voor de oude pers, met het verhaal dat hij deze beter in de nieuwe pers kon doen.
Met een vertrouwde blik in zijn ogen bedankte hij ons voor de getoonde interesse in zijn levenswerk:
Foroyaa waar hij bijna dag en nacht mee bezig is.
Hij begreep dat hij meer toezicht moest houden op de drukkerij en het onderhoud daarvan, waardoor de kwaliteit dus stabiel door kan blijven.
Aan de drukkers vertelde we dat als er iets niet werkt of stuk is dit te melden aan de hoofdredacteur
die dit moet gaan oplossen.
Stop met het onderdanige gevoel en kom op voor je werk!
Op langere termijn bereik je daar meer mee als alleen maar ja te knikken en geen actie te ondernemen.
Net als al het andere afscheid valt ook dit afscheid zwaar.



Voor ons een voldaan gevoel, we hebben toch iets bereikt, of was het dat vreemde ogen dwingen?
Het maakt niet uit, het resultaat is hetzelfde....

Foroyaa beloofde me dat als de nieuwe pers wordt neergezet ze mij foto's zouden sturen,
uiteraard waardeerde ik dit en noteer dit in deze blog!

Na elkaar een hand te hebben gegeven bij Foroyaa gaan we op weg naar het vliegveld.

Voorlopig als laatste wil ik even kwijt dat ik deze ervaring heb mogen meemaken dankzij twee
geweldig lieve mensen die zoveel geven om en aan deze mensen in De Gambia.
Mensen die niet alleen aan zichzelf denken maar ook aan andere.
Jolenta en Hans, ik vind jullie geweldig!

Jolenta Weijers : Freelance journalist - Tekstschrijver - Blademaker.
(www.jolentaweijers.nl)
Hans Walraven : Freelance journalist -Schrijver.
(auteur van o.a het boek Tropenjaren wat binnenkort wordt uitgegeven)

Wordt vervolgd.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten