maandag 21 juli 2014

De krant gedrukt zien worden






Zondag
Eindelijk gezien hoe de krant wordt gedrukt in een minder bedeeld werelddeel in vergelijking met Europa.
Na een beetje over de cultuur schok heen te zijn, probeer ik tussen de tranen door mijn dag op schrift te zetten.
De drukkers doen zo hun best en werken zo hard om de krant op tijd af te krijgen met een kwaliteit die om te huilen is.
Alles aan de drukpers is versleten, uitgeleuterd, afgebroken of gewoon weg.
Inktrollen die van rubber zouden moeten zijn, zijn compleet uitgehard en zijn vergeten was ze moeten doen.
Alles wat eigenlijk gewoon op is wordt met handen en voeten gemaakt zodat het weer een klein,
beetje werkt. Roeien met de riemen die je eigenlijk niet hebt.
Mijn gedachte enige tijd geleden was dat het een kwestie was van afstellen om het weer een beetje gangbaar te maken maar het probleem is vele malen groter.
De gedachte die ik tot een kleine week geleden had, was dat wij westerlingen alles zo goed wisten en konden repareren. Die gedachte is voorgoed bij mijn verdwenen als wij het niet meer weten wordt het afgedankt en gaat naar derde wereld landen waar het vervolgens nog een tijdje meegaat, puur door de creatieve gedachten van deze mensen.
Wie is er dan slimmer dacht ik.....
Geweldige aardige mensen die zo moeten werken dit kan gewoon niet!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten